Leta i den här bloggen

torsdag, februari 17, 2011

Dedikerat SM inlägg, tankar fritt ur hjärnan.

Jaha nu var det tyvärr ett tag sedan jag bloggade här, alla mina andra kommunikationskanaler har tagit lite överhand, kanske är det också lite av nyhetens behag, främst eftersom det börjar bli intressant inom offentlig verksamhet lite på allvar... i Båstad tassar vi än så länge i gränsmarkerna och det är svårt att kalla det riktigt för att vi är MED.



Twitter är den SM kanal som jag är aktiv i för Båstads kommuns räkning. Vi har valt att hålla den som en informationskanal i nuläget. Dels för att vi faktiskt inte har resurser tillräckligt för att hantera den eventuella anstormning ;) som det skulle bli om vi blir aktiva [pau riktit] dels för att jag själv anser att vi måste "utbilda" oss bättre inom organisationen på vad SM faktiskt innebär. Helt krasst tycker jag inte att vi har den kompetensen (förutom jag då såklart hehe) än.

Jag vägrar att acceptera "VI MÅSTE VARA MED FÖR ATT ALLA ANDRA ÄR". Det känns som om det tar mig tillbaka till barndomen och "alla andra får ju, mamma". Så är - och var - det ju inte alls.

Efter diskussion med min chef (tillika kommunchefen) så har vi bestämt att vi tar upp en riktig SM dialog i ledningsgruppen efter sommaren dels för att

1. visa ledningsgruppen vad det faktiskt är. Vad jag vet så är bara 1 av dem att kalla aktiv. Det är för lite för att pressa dem till att ta ett beslut nu om vi ska köra eller inte. Jag tror det blir negativt besked då eftersom de förmodligen inte är medvetna om vilken potential SM faktiskt har - nästan gratis dessutom!

2. Jag måste veta att vi har resurser till att hantera det. Man vet ju själv hur mycket tid det tar... på ens privata. Tänk att få in kommentarer och frågor som rör en hel kommuns verksamhet! Det kräver tid och !

Jag vill också att vi ska slippa göra om och göra rätt... hypen måste landa för oss kommuner ;). Många säger att man bara ska GÖRA DET. Men jag är faktiskt inte helt övertygad. Man måste se på vår målgrupp i Båstad (och då pratar jag inte WHOPS eller DINKS). Många är aktiva, å det är kul, missförstå mig inte! Men tyvärr har många av dessa ett kall i att skriva, poängtera, kasta negativa saker på "den där jävla kommunen"... och då måste vi ha en TYDLIG STRATEGI för hur vi ska vända detta/dessa till att bli positiva och uppskatta den verksamhet som vi utövar - mestadels på ett väldigt positivs sätt.

Vi hamnar tyvärr ofta på rygg, aktivt fäktandes och värjandes. Jag vill att vi blir proaktiva och kan leverera ett positivt bemötande, i alla våra kanaler. Vi är inte riktigt där än. Strategi säger jag, strategi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar