Leta i den här bloggen

torsdag, februari 17, 2011

Effektiv besöksinformation - seminarie hållt av INFAB AB

Infab bjöd upp till seminarium i Helsingborg idag, ämnet var EFFEKTIV BESÖKSINFORMATION.

Infab hävdar att de är specialister på offentlig kommunikation, stämmer det? Kan någon bedyra eller förneka?



PLATSVARUMÄRKE
Första punkten redogjorde för den nya strategin inom turistnäringen eller:
Hållbar tillväxt för företag och destinationer. På webbsajten www.strategi2020.se kan du läsa mer om den.

Strategi, för vem? Näringsliv, destinationer, myndigheter, statliga bolag, regering, riksdag m fl behöver en tydlig strategi och vision. Konkurrensen är stenhård och många länder ser samma möjligheter att ta för sig av en växande internationell turism. Ska Sverige hävda sig krävs strategiskt fokus, en offensiv satsning och konstruktiv samverkan.

Dessvärre går det inte att vara allt för alla
Vi måste fokusera på vad är det som gör just oss så unika framför andra. Det går inte att bygga luftslott. Du kan inte bygga upp förväntningar hos människor, som sedan helt raseras eftersom upplevelsen inte infrias, alls eller bara delvis. Negativ marknadsföring, och mest troligt går människan hem och delar sin upplevelse med sin kamrat. Word of mouth är nog, enligt mig, den bästa marknadsföringen, iaf den mest trovärdiga i många fall. Så se till att plocka upp det som är UNIKT för den plats du vill dela med dig av till andra och få fler att besöka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar