Leta i den här bloggen

måndag, mars 07, 2011

Förvaltning av bastad.se

Som chefen kallar det "vi kan inte lansera en ny webb varje år, så nu måste vi förvalta den väl". Ja det stämmer väl, men jag får inte låta bastad.se plana ut för det. Innehållet är så vikigt, hur vi förmedlar vår information i form av att INTE köra på byråkratiskt snack så att ingen besökare förstår vad vi vill. Att vara onödigt byråkratisk gör att man har svårare att till sig innehållet och då skapar vi automatiskt misstro. Å det vill vi ju inte, egentligen. Men vad är det som gör att så många av mina kollegor ändå ständigt håller fast vid krångelsvenskan??

Jag kan hävda att MYCKET av det är rutiner. Människan är rutiner. Full av dem. Men varför undrar jag ibland. Är det en trygghetsgrej eller är det i detta sammanhanget ett sätt att hålla makt i sin egen position? Att vara någon bakom denna byråkrati? Men hur ska vi då nå till en bättre medborgardialog?

Det är ett av våra mål, att främja medborgardialogen. Lättare sagt (skrivit) än gjort.

Skriv begriplig svenska för bövelen!
Många gånger har jag ältat i min webbredaktion om vikten av att skriva klarspråk. Inte lättläst, bara klarspråk. Lättläst är något annat. Se här www.bastad.se/lattlast. Många gånger till lär jag få betona vikten av begriplig svenska.

Klarspråk är precis vad det låter. Klart språk. http://www.sprakradet.se/klarspr%C3%A5k

Varför är det så svårt att ändra folks beteenden då? Jag är ingen beteendevetare, alls. Så är det någon som vill göra en utläggning, varsågod!

Jag har skrivit i vår kommunikationshandbok:

Att inte förstå skapar lätt misstro, men använder vi ett tydligt,
klart och begripligt språk så får också våra kunder större förtroende
för oss och gör det lättare för mottagaren att ta till sig vår information.

Du har ju skrivit något för att folk ska läsa det, eller?
Hur gör ni då? Det vore superintressant att få ta del av andras klarspråksarbete! I Båstad har vi en central webbredaktion som representerar minst en från varje förvaltning. Dessa redaktörer har lite olika mycket tid (och intresse känns det som) och vi bjöd in Fredrik Wackå till en "grundutbildning" i att skriva för webben inför vår lansering av bastad.se. Många tyckte det var inspirerande och nyttigt, men såhär drygt ett år efter den känns det som att många (inte alla) är tillbaka i gamla gängor igen. Jag ser inget demografiskt mönster heller utan det är helt utspritt. Alla har dessutom väldigt olika bakgrund. Nu är jag lite trött på att vara stilpolis och att checka in på sidor och ändra när jag ser, enligt mig, helt onödiga byråkratiska ord.

Mitt favoritexempel. "För lovsökanden att beakta".
Från vilket århundrade då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar