Leta i den här bloggen

torsdag, april 07, 2011

Webbdagarna 2011

I ett nafs passerade de två webbdagarna i Stockholm. Många nya ansikten och en del nya (och gamla) kontakter (åter)knöts. Som linslusen nedan förkunnar, så saknade jag lite offentlig sektors perspektiv - men det var ändå mycket intressanta föreläsningar trots fokus på konvertering.

Konvertering
Ena spåret på Webbdagarna var konvertering och kan förklaras kort: konvertering är att få dina besökare göra det du vill på din landningssida. Från skulle-kunna till ska, och från lägga till - till att ta bort. Det handlar inte om att bara jaga ögonpar utan att skapa action.


Det kan tyckas vara inriktat på B2B och B2C, sales osv., men konvertera behöver även vi i kommunerna göra - bara att man inte se kulorna ramla in på samma sätt. Det är ju inte lika lätt att mäta ROI i upplevelser och intryck. Hur ska vi på en kommunal webbplats få en konvertering på våra sidor?

Jag tänker; registrera sig för nyhetsbrev, personalisera innehåll, få besökaren att klicka i "den här sidan hjälpte mig", dela innehållet osv osv. Instant action. Instant ROI. För om våra besökare är nöjda med besöket på www.bastad.se, så är deras upplevelse positiv och kanske leder till ett besök - som leder till fler... ringar på vattnet. Det är ju också ROI. Att besökaren spenderar pengar i kommunen, visst det kanske först är till besöksnäringen som inte gagnar Båstads kommun i ett första läge, men i förlängningen kanske vi kan få en viss % att flytta till kommunen.

Titta gärna på !Conversionista (John Ekman)


Kolla in @jocke som Bambuserade intensivt på Webbdagarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar