Leta i den här bloggen

onsdag, januari 14, 2009

Intranätbekymmer i Båstad

Vårt intranät i Båstad (ja, jag jobbar både i Ängelholm och Båstad) lanserades i december, och precis som i Ängelholm så har vi skilda miljöer för skolan och det administrativa arbetet. Problemet är att lärarna (som egentligen borde tillhöra det administrativa nätet kan man tycka ibland) ligger i skolträdet, där alla elever också ligger.  Det gör att vi har skriptat en sk provider mellan EPiServer och vårt Novellnätverk för att vid inloggning göra förfrågning om vilket träd användaren finns i.

Providern fungerar bra med denna förfrågningsfunktion, däremot är den väldigt långsam och slöar ner laddningen av nya sidor när man är inne på projektplatsen och ska arbeta. Såklart stressande att vänta på sidladdning för varje minsta sak man har tänkt göra, vilket gör att jag varit superstressad över att vår leverantör ska fixa till optimeringen... providern behöver trimmas och chippas lite! 

På det hela taget fungerar annars intrat jättebra och jag får bra respons från folk som använder det. Nu återstår det bara att pränta in ett naturligt "jag börjar dagen med att checka intrat-beteende". 

Jag har funderingar på att göra en webbundersökning internt för att få reda på om jag har missat någon funktion som användarna vill ha, eller andra synpunkter på förbättringar.... är det någon som har gjort en intern undersökning för er webb? (internt eller externt..)

5 kommentarer:

  1. Malmö stad har låtit göra WSA:s intranätundersökning tre år i rad. Den är ju ganska generell och frågar inte om specifika önskemål, men ger bra koll på hur man ligger till jämfört med övriga intranät i Sverige.

    Min erfarenhet av funktioner är att det inte ger jättemycket att fråga de anställda rätt upp och ned. Man får typ 200 önskemål om ALLT! :-) Det finns ju ett gäng självklara som rumsbokning osv, prio ett tror jag nog alltid är en riktigt bra kontaktbok med utbyggda användarprofiler (kunskaper, personens länktips osv).

    Även andra saker påverkar: vilka verksamhetssystem som finns/inte finns och hur integrerbara de är, hur ansvaret för t ex rum är (en ägare eller splittat mellan alla förvaltningar), hur nytt/gammalt mejlsystemet är och så vidare. Intranätet är ju bara toppen på ett berg av teknik och organisation som måste klaffa under.

    Till exempel: Effektiv mötesbokning (att kalendern automatiskt hittar första gemensamma lediga tid för deltagarna) är möjlig först när 1) kalenderfunktionen finns, 2) alla använder den, 3) systemet är så öppet att det går att integrera in på en intranätsida.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är verkligen toppen av ett isberg!!

    Vi har redan bil och lokalbokning samt en helt utbyggd adressbok som hämtar och skriver från/till Novell, och där användaren själv administrerar sina arbetsuppgifter,kompetens och fritidssysselsättningar så att det blir sökbart.

    Och utmaningen är verksamhetssystemen som du säger... och single sign-on - bra eller dåligt!? Säkerhetsskäl, ska man bli utloggad efter viss inaktivitet osv osv...

    Det som hade varit ett stort steg framåt är att få kalendern på intranätet att prata med kalendern i Groupwise, precis som att den synkar med min mobiltelefon. Men, som du säger -det är många som använder papperskalendrar fortfarande.

    Tillbaks till en ev. undersökning... det är kanske som du säger, att man får 200 önskemål.. men kanske att man kan av dessa 200 hitta några återkommande, snarlika? Ja, vi får väl se. Vi har ett ganska enkelt program för att skapa undersökningar, så det hade inte varit en för stor makapär att dra igång....

    SvaraRadera
  3. Jane McConnell sammanfattar åsikter/insikter från ett möte, som kanske stämmer in i sammanhanget:

    - If you want to make your intranet essential, find the one thing that everyone in your organization must do, and put it on the intranet.

    - Measure, measure, measure. (This was emphasised in convincing ways in both case studies, although my personal experience is that this depends quite a lot on the company culture.)

    - Track all operational goals (ref: BA case.)

    - Be sure you really know your users. (ref Environment Agency case: they not only did personas - for which they won the 2007 Intranet Innovation Awards - but also make the personas live on as the intranet team continues their research and gets to know the personas better and better).

    - Understanding your user goals is good. But be sure to balance it with what fits your organizational strategy.

    http://netjmc.typepad.com/globally_local/2009/01/essential-and-operational-intranets---thoughts-from-jboye-cop.html

    SvaraRadera
  4. För två år sedan gjorde jag en undesökning för vårt intranät. Jag skickade i förväg ut ca 10 frågor till avdelningschefer och webbredaktörer och uppmanade dem att diskutera dessa på ett avdelningsmöte. Sedan bokade jag möte med varje avdelning för sig, ca 10 möten, där vi diskuterade dessa frågor. De hade tagit min uppmaning på allvar och det var oftast väldigt bra diskussioner. Mina frågor handlade om deras informationsbehov, samarbetsbehov och konkreta förslag till förbättringar för intranätet. Jag fick fram massor! Mycket var lika för flera avdelningar och denna undersökning gav mig mycket. En bra bild över deras behov och förväntningar på ett intranät. Några önskemål var enkla och snabba att fixa till, andra kommer att ta lite tid. Det som var mest framträdande var önskemål om att hitta personer och kontor, och att söka kompetens. Det kommer att ta lite tid innan vi är där, det är många system som måste samarbeta för att få det att fungera, AD, telefonsystem, Kalender, personers engagemang att ge information om sin kompetens. Men en dag ska vi vara där. Jag kan starkt rekommendera en undersökning, men styr den och håll dig till dina frågor, annars blir den hur stor som helst.

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset Carina, låter som en bra och genomförbar liten undersökning!

    SvaraRadera